کانال تلگرام هاشم عباسی

پاسخ به سوالات شما

پاسخ به سوالات شما 1- یک سوال مکة المکرمة موصوف و صفته؟ چرا مکه ال نداره ؟

بله موصوف و صفته.در شروط صفت بودن یک اسم می خوانیم که در چهار چیز باید از موصوف پیروی کند:

1- در حرکت:

(اما ممکن است یکی مثل ورث عبادی الصالحون عباد مرفوع به ضمه مقدره (تقدیری )است و صالحون اعراب فرعی و مرفوع به واو؛مهم مرفوع بودن هر دو است نه شیوه و نوع مرفوع بودن آنها)

2- در معرفه و نکره بودن باید مثل هم باشند اما ممکن است مثل عباد کلمه معرفه به اضافه باشد و الصالحون معرفه به ذواللام.مهم این است که هر دو معرفه اند اما نه به یک روش.مکه در مثال شما معرفه به علم است و مکرمه معرفه به ال پس هر دو معرفه اند.

3- در تعداد(مفرد و مثنی و جمع بودن) عباد و صالحون هر دو جمعند یکی جمع تکسیر و دیگری جمع مذکر سالم.

4- در مذکر و مونث بودن مثل مکة المکرمة یا النفسُ المطمئنة که نفس مونث معنوی و صفت با ة مونث است.

یا کتبٌ کثیرةٌ هر دو مرفوع و نکره اند اما چرا برای کتب صفت مفرد مونث آمده ؟زیرا جمع های غیر انسان در حکم مفرد مونث هستند و ضمیر و اشاره و موصول خاص و فعل و صفت آنها مفرد مونث می آید.

2- در غیر منصرف اسمهایی که ان زاید دارند رو چه جور تشخیص بدهیم که زاید هست ؟

سه حرف اصلی آنها را که پشت سر هم و به صورت متوالی آمده کنار بگذار اگر (ان) بعد از آن بود زاِید است.مثل عطشان(عطش+ان) جوعان(جوع+ان)

 

3- در جمله وجدنا المومنات َ صابراتٍ صابرات صفته چرا ال نداره ؟

صابرات صفت نیست مفعول دوم برای وجدناست که دو مفعولی است.برخی فعلها مثل:رأی - وجد - جعل و ... دو مفعول می خواهند.راه تشخیص آن این است که اولا به معنای دیدن با چشم و یافتن قابل لمس نیست مثل کتاب که می بینیم و یا گم کرده ایم و در دست می گیریم .رأی در اینجا یعنی دریافت با قلب مثل رأیتُک صدیقا مخلصاً:تو را دوست مخلصی دیدم(اخلاص را در تو درک کردم) یا مثال شما که زنان مومن را صبور یافتم.

راه دوم اینکه دوبار جمله را ترجمه کنی یکی از مفعولها را با را و بار دیگر مغعول بعدی را با را ترجمه کن اگر درست بود پس فعل دو مفعولیست :رزق الله الانسانَ عقلاً کاملاً(خدا به انسان عقل کاملی را روزی داد،خدا انسان را عقلی کامل روزی داد)

3- اگر مفعول دو را حذف کنی جمله ناقص می شود؛مثل:تجعل قوس قزح السماءَ خلّابةً: رنگین کمان آسمان را دلربا قرار می دهد (حذف مفعول:رنگین کمان آسمان را قرار می دهد+جمله ناقص شد)

4- در جمله جعله من اشهر علماءِالقرنِ التاسعَ عشر نقش التاسع صفته اما اعرابش اصلا مطابقت نمیکنه ؟

اعداد مرکب از 13 تا 19 هر دو جزءشان مبنی بر فتحه است و بنابر این حرکتشان محلاً مجرور است.

پنجشنبه 21 خرداد 1394
از مشاور عباسی سوال دارید؟